27 Ekim 2015 Salı

Bireyci Anarşizm - Sidney E. Parker


"Bireycilik", cehalet ve amacı dışında istismar edilen "anarşizm" ve "egoizm" gibi kelimelerden biridir. Birçok radikaller için kapitalist ormanda "herkes için özgürlük" olarak eş anlamda kullanılmakta, ve kapitalizmin bazı savunucuları ekonomik sömürü ve tekeli haklı göstererek kullanmaya çalışmaktadır. Kapitalist toplumun doğası hakkında biraz zeki düşünen, ancak, onun sürekli mevcut patron-erkekler ve kitle-erkekler olarak, bu fikir ile kızdırmak yeterlidir. Kendi banliyö kuralları arasındaki kafeslerde bitki gibi yaşamak ve aynı zamanda haftanın beş günü kendi ofislerinin içinde ve dışında şehir beyefendi orduları hakkında bireysellik nedir? Ve hayatları boyunca aynı aşağılık-ritüelleri tekrarlayarak ve makine tanrısının önünde duran sanayi işçileri sürüleri nasıl bireysel? Bu soruları sormak için bunları cevaplamak gerekir.

Bireyciler

Bireyci anarşistler istatiksel milyonlara ek itaatkâr vatandaşlarla olmazlar. Onlar kendilerini sürünün dışında sayar ve onların anarşisi kendilerini doğrulayacak güçleri bulundurmaktadır. Onlar anarşizmini bütün demokratik ve sosyalist mitleri üzerinden koparmıştır. "Halk bunu istiyor" ya da "işçiler bunu istiyor" un canı cehenneme! Biz kendi hayatımızı yaşayalım, kendi çıkarlarımızı takip edelim ve kendimiz olalım. Yalnız gitmek zorunda olsa bile, bireyci kendi yoluna gidecektir. Eğer bunu yapmazsa o birey olmaz.

Devlet

Fakat birey kendisi için yaşıyorsa onun diğerleri üzerinde hükmetmeyi sürdürmemeye engel nedir? İki şey, en azından. İlk olarak, diğerleri de onun kadar inatçı ise, daha sonra o kendi iradelerine karşı çıkacak ve bu yüzden çabaları boşa çıkacaktır. İkincisi ve en önemlisi, bireysellik otorite hükümdar arasındaki ilişki olduğunu bilir ve her iki bağlanan hükmü ve her bağımsızlığı yok eder. Max Stirner'in de dediği gibi:

"Kendisine sahip olmak için başkalarındaki irade eksikliğine bel bağlayan, başkalarının yarattığı bir şeydir. Efendi kölenin yarattığı bir şeydir. İtaat sona ererse, efendilik de sona erer."

Bireyci anarşistler birçok masumu ezmek için birkaç kötü adına komplonun sadece ürünü olarak devleti görmezler. Eğer onlar öz yönetim yeteneğine sahip olsalardı, yönetilmeyi istemeselerdi birçok yönetim olmazdı. Hükümdarlar ve yönetilenler bireyselliği reddetmek bir paradaki aynı madalyonun iki yüzüdür. Onların yolu hemen dışında yer alıyor.  

İşbirliği 

Bireyciler insanlar arasındaki tüm işbirliğini mi reddeder? Bireyciler Ibsen ile aynı fikirde "en güçlü insan en yalnız duran o kişidir.", fakat ihtiyaçlarını karşılamak için bazı işbirliğine girerler. Sadece tek başına yeterince güçlü duranlar başkaları ile gerçek bir özgür işbirliği kurma yeteneğine sahip olacağı için, bu konuda çelişkili bir şey yoktur. Ama böyle bir ortaklık kendi içinde bir son değil - onu oluşturanların yararlı bulduğu sürece sürer. Bu üyelerin görevlerinin sahip olduğu yönünde kutsal bir şey değildir. Onları yaratma ve kendilerinin hizmetkarı, başka bir şey değil.

Ekonomi

Bireyci ekonomi alanında, sendikalist ya da komünist, sosyalist olsun, kolektivizme inanmaz. Onun için, üretim araçlarının bireysel sahipliği üreticisine, ürün ya da eşdeğer garanti yoldur. Bu alanda, tüm diğerleri gibi, ancak, bireyciler tümü çoğulcu ve saygın herhangi bir sistemde, onun adı ne olursa olsun, otoriter kadar, herhangi bir ekonomik ilişkiye bağlanmak ve onlara alternatif seçmeyi reddeder. Bireyci ve kolektivist ekonomi yaklaşımı arasındaki fark, ilki her bireyin kendisi için ihtiyacı olanı sağlamak üzere serbest bırakılacağı gerçeği yatarken, oysa ikincisi toplumda araçlar üzerinde yönetici ve sağlayıcı olmak ister. Başkalarının iyi ya da kötü niyet üzerine bireysele bağımlı kılan herhangi bir sistem bireyci için iğrençtir. Onların hiçbir bağımsızlık veya seçim özgürlüğü yoksa, üretim araçlarının bir avuç özel tekelci, devlet, sendikalist bir federasyon veya komünün kontrolü altında olup olmadığı onlar için biraz önemlidir.

Devrim    

Fakat gelecekteki bir ekonomi hakkındaki spekülasyonlar sadece akademik bir ilgidir. Bireyci anarşistler onların fikirlerinden herhangi bir menfaat olmaksızın "Devrim yarın"ı beklemek niyetinde değillerdir. Onları ilgilendiren bugün, kuramsal gelecek değil. Bireyci kendine yoluna benzer her yolcuyu ağırlar, fakat onun yolculuğuna başlaması için onlara ihtiyaç yoktur. Hristiyan tanrı iradesine bakar, marksist ve sendikalist devrimci proletaryanın iradesine bakar, fakat bireyci kendi iradesine bakar ve kendi dışında hiçbir dayanağı yoktur. Sonuç olarak, o "tarihin diyalektiğe", "sınıf mücadelesinin kaçınılmaz sonucuna", "hukukun kanuni sürecine", ya da başka herhangi bir kolektife, kurtuluş aracı olarak grup ya da doğaüstü güce inanmaz. Kendi kendine kurtuluş ona herhangi bir anlama sahip tek kurtuluş şeklidir. O mevcut sefaletin ve baskılara bir sus payı olarak uyuşturulmak için vakti yoktur.


Bireyci Anarşizm - S. E. Parker tarafından Genel Hatları ile

Toplum Düşmanları tarafından - Bireyci & Egoist Düşünce'nin Antolojisi, Ardent Press

Kaynak: In the Belly of the Beast

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder